آیا سونا لاغر می‌کند؟

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین طراح و سازنده سونای خشک پیش ساخته

به گزارش خبرگزاری فارس:

برخلاف تصورات عامه، سونا رفتن منظم باعث لاغری نمی‌شود. این درست است که استفاده از سونا آب بدن را ( و نه چربی را) به شکل عرق کاهش می‌دهد اما این مایعات از دست رفته سریعاً با نوشیدن آب دوباره جذب بدن می شوند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های خبرگزاری فارس، سونا و حمام بخار خشک که از یک سنت دیرینۀ فنلاندی ریشه می‌گیرد، شهرت و محبوبیت زیادی در کشورهای صنعتی به دست آورده است. اما واقعاً فواید و مضرات سونا برای سلامتی، برای تمام سنین را می شناسید؟

سونا یا حمام گرم و خشک از اروپای شمالی می آید. اگر سونا در فرانسه رایح است دلیلش یک سنت جهانی  و قدیمی است. برای بهره بردن از یک سونای امن و سالم، باید یک سری از عوارض جانبی و یک سری از فواید سونا را در خاطر داشته باشید.

فواید سونا

علی رغم ترشحات غیرقابل اغماض غدد درون ریز و واکنش های فوری و سریعی که سیستم قلب و عروق  (گرما جریان خون را بیشتر کرده، ضربان قلب را بالا می برد) از خود نشان می دهند، سونا عموماً برای همۀ سنین، از خردسال تا بزرگسال قابل تحمل است. طبق تحقیقات بیشمار علمی، سونای منظم برای سلامتی خطری ندارد، حتی بالعکس شستشو و پاک شدن، آرامش و آسایش را برای شخص به ارمغان می آورد، به علاوه سیستم دفاعی طبیعی بدن را نیز تقویت می کند، خصوصاً این که برای مبارزه با استرس و بیماری ها، سیستم گردش خون را  به حرکت می اندازد وپوست را نیز تقویت می کند.

سونای منظم در دراز مدت، تأثیرات خاصی دارد:

برخلاف آنچه که تصور می شود، سونا برای کنترل تنفس کسانی که مبتلا به فشارخون هستند و همچنین توان بخشی و دوره نقاهت بعد از سکتۀ قلبی مفید است.

سونا همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به آسم وبرونشیت مزمن نیز مفید باشد؛ سونا برای رماتیسم های التهابی (آرتروز،  پلی آرتروئید رماتوئید)، دردهای مفصلی، کشیدگی ماهیچه ها و فیبرومیلاژیا نیز اثر بخش است؛

در بعضی موارد عفونت های پوستی مانند پسوریازیس نیز، سونا مؤثر و درمانگر است. (سونا از خشک شدن پوست جلوگیری می کند). درعوض ممکن است عرق کردن برخی موارد اگزما یا درماتیت آتوپیک (درماتیت آتوپیک عبارت است از یک بیماری التهابی مزمن پوست که غالباً با سایر  بیماریهای آلرژیک مثل آسم یا تب یونجه که دستگاه تنفسی را درگیر میکنند همراه است) را تشدید کند.

عوارض جانبی سونا کدامند؟

سونا برای افراد مبتلا به این بیماری ها می تواند خطرناک باشد: آنژین ناپایدار، سکتۀ قلبی وتنگی شدید دریچه آئورت. در بسیاری از موارد، در بیماری عروق کرنر، به شرطی که شرایط بیماری ثابت باشد، و در بیماری نکروز میوکارد، در شرایطی که بیماری کهنه باشد، سونا بی خطر است.

با این حال به غیر از بیماری های شناخته شدۀ شدید ( مثل سرطان، بلافاصله بعد از انفارکتوس میوکارد، یا عفونت های شدید مانند سرماخوردگی یا برونشیت) بیشتر مردم عادی می توانند بدون هیچ خطری به سونا روی آورند و از فواید آن بهره مند شوند. به خاطر داشته باشید که مصرف برخی داروها مانندداروهای فشارخون قبل از ورود به سونا ممکن است عوارض جانبی جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

آیا سونا لاغر می کند؟

برخلاف تصورات عامه، سونا رفتن منظم باعث لاغری نمی شود. این درست است که استفاده از سونا  آب بدن را ( و نه چربی را) به شکل عرق کاهش می دهد، اما این مایعات از دست رفته سریعاً با نوشیدن آب دوباره جذب بدن می شوند.

انتهای پیام/

        

-------------------------------- ------------------------------

 

به گزارش وبلاگ : درباره سونای خشک

لازم بذکر است وبلاگ ممکو از حدود شش سال پیش مطالبی درباره مزایای استفاه از سونا را ترجمه و در وب خود قرار میدهد . جا دارد اینجا از زحمات این وبلاگ نویس تشکر کنیم . با تشکر گروه سوناسازان ایران memco.persianblog.ir/

آيا سونا رفتن باعث لاغري مي شود ؟

همين اول خيال همه را راحت مي كنم و مي گويم : نه !

بر خلاف تصور عامه كه فكر مي كنند كاربرد سونا در لاغري است اصلا چنين چيزي صحت ندارد . شواهد تائيد نشده اي وجود دارد كه مي گويد ممكن است استفاده از سونا باعث سست شدن پيوند چربي هاي بدن شود و آنها را اماده تجزيه شدن كند البته در صورتيكه شخص فعاليت بدني داشته باشد ! مي بينيد كه همه چيز منوط به فعاليت بدني است .

واقعا ساده لوحانه است كه فكر كنيم چربي هايي كه به دليل سالها رژيم غلط غذايي ؛ پر خوري ، ورزش نكردن و نداشتن تحرك بدني و دهها عامل ديگر در بدن جمع شده است با يك عرق كردن ساده از بين بروند . در واقع هنگام عرق كردن چه در هواي گرم محيط باشد چه در يك سوني خشك يا سوناي بخار ؛ انچه از بدن دفع مي شود آب و املاح معدني است . و چربي چيزي نيست كه با تعريق بيرون بيايد . تنها راه خلاص شدن از اين چربي هاي مضر ، انجام فعاليت هاي بدني و كم خوردن يا تركيبي از اين دو است .

و اما سونا اثرات سودمند بسياري دارد از جمله اينكه :

تعريق باعث دفع سموم بدن مي شود .

1-با فعال شدن غده هاي عرق ؛ پوست نيز نرم مي شود و حالت بهتري پيدا مي كند .

2-استفاده از سونا باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن در حدود يك درجه سانتي گراد مي شود كه اين نوعي تب مصنوعي است . و همانطور كه مي دانيد تب راه حل طبيعي بدن براي مقابله با ميكرب ها است .

3-سونا اثرات ضد سرطان دارد چون سيستم ايمني بدن را تحريك و تقويت مي كند .

4- سونا رفتن باعث باز شدن منافذ پوست مي شود . واين در حفظ سلامتي پوست فوق العاده مؤثر است

5- سونا و استفاده از جكوزي آب سرد مي تواند در بالا بردن توان عمومي بدن و مقابله با بيماري بخصوص سرما خوردگي شود .

از همه اينها كه بگذريم هيچ چيز نمي تواند جاي احساس خوشايندي كه بعد از رفتن به سونا به شخص دست مي دهد را بگيرد .

 

-------- ------------

 

اما در وبسایت دانشرا نیز درباره مزایای سونا نوشته است که :

سونا محیطی برای آرامش ویرایش

 

 

 

سونا یک اتاق کوچک است که انسان برای تمدد اعصاب، استراحت، موارد پزشکی، تعریق و یا موارد دیگر از آن استفاده می کند.

سونا به صورت خشک یا تر، برای ایجاد احساس گرما مورد استفاده قرار می گیرد.

افرادی که وارد سونا می شوند با در آوردن لباس خود و نشستن در این محیط (که درجه حرارتی بین 35 تا 100 درجه سانتی گراد را داراست) احساس آرامش می کنند.

یکی دیگر از اهداف رفتن به سونا تعریق سریعتر است . سونا باعث باز شدن منافذ پوستی می شود و چربی های سطحی را خارج می کند اما استفاده از سونا باعث دفع سمومات از بدن نمی شود.

حتی بیشتر محققین بر این باورند که استفاده از سونا به تنهایی منجر به کم کردن وزن نمی گردد و تنها باعث کاهش فشار خون و حذف نمک از بدن می شود.

 

 

باید در نظر داشت که استفاده از سونا باعث "دی هیدراته" (کم آبی) شدن بدن می شود. پس باید توجه کرد که قبل از ورود به سونا به میزان کافی آب نوشیده شود. همچنین در نظر داشت که مدت زمان حضور در سونا نباید بیش از 20 دقیقه باشد. این زمان برای افراد مسن بالطبع کمتر است.

 

 

----------- ----------------------

با تشکر گروه سوناسازان

www.ashwood.ir