نوامبر 2005 انتشارات دانشگاه هاروارد

5 اصل مهم درباره سونا

سونا آیا مضر است یا مفید ؟

منبع : گروه سونا سازان

سونا میتواند ضربان قلب انسان را تا سی درصد افزایش دهد . و حتی بیشتر . و به همین منوال مقدار پمپاژ خون توسط قلب به دوبرابر در دقیقه میرسد . در این حالت فشار خون قیر قابل پیش بینی است . یعنی در بعضی از افرار رو به افزایش است و در برخی در حال کم شدن .

 

گرمای خشک سونا در حدود 70 تا 110 درجه ساانتی گراد میباشد . که اثرات عمیقی بر روی بدن انسان دارد .

در انتشارات نوامبر از دانشگاه هاروارد ( بهداشت دیده بان مردان ) توضیح میدهد که چطور این تغییرات میتواند سلامت انسان را مورد تاثیر قرار دهد .

همیشه سونا بی خطر بوده و شواهد موجود نشان دهنده ، خواص درمانی بالا ، ایجاد آرامش و احساس خوب است .

دکتر هاروی سیمون ، ویراستار ارشد دانشگاه هاروارد میگوید : بیماران قلبی باید با پزشک خود مشورت کنند و مجوز سونا را دریافت نمایند

. مطالعات نشان میدهد مبتلایان به بیماری عروق کرونر پایدار میتوانند از سونا استفاده کنند .

اما بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده ، ریتم غیر طبیعی قلب ، آنژین صدری ناپایدار و نارسایی پیشرفته قلبی یا بیماری های دریچه قلب به احتمال زیاد باید سرد بمانند یعنی از سونا استفاده نکنند .

دکتر سیمون میگوید :

در سونا میتوانید این 5 اصل را به عنوان احتیاط های اولیه در نظر داشته باشید :

1 – مصرف نکردن مشروبات الکلی و داروهایی ممکن است عمل تعریق را مختل کند و یا اینکه ایجاد حرارت کنند .

البته دیده ایم افرادی که با مصرف مشروبات الکلی به سونا رفته اند و هیچ اتفاقی برای انان نیفتاده اما احساس بعد از سونای ایشان احساس ناراحت کننده ای بوده . مسلما ارزش امتحان ندارد . زیرا بالا رفتن حرارت و کم شدن آب در سونا میتواند عوارض غیر قابل جبرانی داشته باشد .

2 - زمان استفاده از سونا 15 دقیقه است ، و نباید بیش از 20 دقیقه در سونا ماند ، در بخش قبلی صحبت از 30 دقیقه بود که منظور 2 الی 3 15 دقیقه میباشد که طبق برنامه درمانی باید اجرا گردد .

3 - بعد از سونا بدن خود را به آرامی خنک کنید . برخی از افراد باتجربه میگویند اول باید پای خود را خنک کنیم . من خودم از طرفداران حوضچه آب یخ بودم اما الان که به سن بالاتری رسیده ام احساس میکنم بدنم دیگر مانند قدیم تحمل آب سرد را ندارد . به نظر من توصیه دکتر سیمون یک روش ایدآل است .

4 – بهتر است بدن خود را بدون آب نگذاریم ، بعد از هر سونا نوشیدن 2 الی 4 لیوان آب خنک توصیه میشود .

زمانی که احساس خواب آلودگی دارید یا سرگیجه بخصوص در سونا بهتر است سریعا از سونا خارج شوید و یا به سونا وارد نشوید .

امیدوارم مطلب فوق مورد تایید شما قرارگرفته باشد . از شما خواهشمندیم جهت حمایت و ایجاد انگیزه حتما نظرات خود را در بخش نظرات درج نمایید ، با این کار ما را حمایت میکنید .

لازم است توضیحی درباره منبع این مقاله که در سال 2005 توسط دانشگاه هاروارد بخش اخبار بهداشت و درمان است را خدمتتان عرض کنم .

درباره انتشارات سلامتی هاروارد

انتشاران سلامت هاروارد در هر ماه چهار خبرنامه منتشر میکند . این انتشارات از بخش های زیر تشکیل شده ااست :

سازمان دیدبان بهداشت دانشگاه هاروارد زنان

بهداشت و سازمان دیدبان مردان

قلب نامه هاروارد

این انتشارات بیش از پنجاه گزارش ویژه سلامتی نشرکرده است و کتاب طراحی و سلامتی از بیش از 8000 متخصص پزشک عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی هایوارد و بیمارستان مشهور آن در جهان .

با تشکر از توجه شما ف حیدری .